DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Wednesday, October 6, 2010

Vem blir det?



I morgon är det dags igen. Klockan 13:00 tillkännages vem som får Nobelpriset i litteratur 2010. Själv beslutade jag mig förra året för att börja samla på nobelpristagare och inhandlade därför Herta Mullers Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv. Den står dock än så länge oläst i bokhyllan. Det skall bli spännande att se vilken författare jag får köpa upp mig på efter i morgon. Eller kan det rent av vara någon man redan har i hyllan?

Och för er som vill ha en liten uppdatering bakåt i tiden så följer här de författare som fått priset under 2000-talet:

2000 Gao Xingjian Kina/Frankrike
2001 V.S. Naipaul Trinidad och Tobago/Storbritannien
2002 Imre Kertész Ungern
2003 J.M. Coetzee Sydafrika
2004 Elfriede Jelinek Österrike
2005 Harold Pinter Storbritannien
2006 Orhan Pamuk Turkiet
2007 Doris Lessing Storbritannien
2008 Jean-Marie Gustave Le Clézio Frankrike/Mauritius
2009 Herta Müller Rumänien/Tyskland

1 comment:

  1. Haha, jag som precis tänkte skriva ett liknande inlägg imorn! Jag satt tidigare idag och gjorde en lista över de nobelpristagare jag har läst... tänkte lägga in den imorn :) (18 stycken)
    //Annaluna

    ReplyDelete