DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Sunday, September 26, 2010

Erica Jong

Vi glodde lite på Skavland i fredags och en av gästerna var Erica Jong. Hon verkar vara en mycket intressant och härlig kvinna. Jag blev genast sugen på att läsa hennes Rädd att flyga som 1973 tydligen chockade litteraturvärlden med sina banbrytande sexskildringar. I intervjun drogs paralleller mellan huvudpersonen i boken och Carrie i Sex and the city. Hon nämnde även att många av de kvinnor som i litteraturhistorien lever ut sina passioner faktiskt dör på slutet. Vilket man ju kan tolka som någon slags pekpinne, att man helt enkelt som kvinna skall akta sig och att det skulle vara farligt att vara för passionerad.
Får lägga Rädd att flyga till min lista över böcker att läsa.

2 comments:

  1. Intressant!

    //Annaluna

    ReplyDelete
  2. Jag läste boken för några år sedan och fattade aldrig riktigt vad hon menade med det "knapplösa kn***et" men kanske du fattar bättre när du har läst boken ;-) Alltså jag förstod att det var hennes sätt att beskriva kravlöst sex men själva liknelsen tyckte jag var lite haltande.
    Jag kan tänka mig att boken kanske chockade mer på 70-talet, även om det skulle vara årtiondet av "fri kärlek"...
    Det där med att huvudpersonen dör på slutet är ju som de resonerar i skräckfilmsparodierna Scream - att om huvudpersonen har sex i början så dör hon på slutet ;-) Men det är ju samma resonemang!

    ReplyDelete