DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Wednesday, September 8, 2010

Hamna inte i helvetet!

Förra året när jag var på bokmässan fastnade jag som vanligt vid alla billiga pocketböcker. Jag stod och läste på en bok och nämnde för maken att jag funderade på att köpa den varpå en okänd kvinna kom fram och sade ”Gör det, den här boken skall ALLA kvinnor läsa” Sagt och gjort och så blev det. Boken det handlade om var Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra” av Liza Marklund och Lotta Snickare. Dock blev den liggande i bokhyllan fram till förra veckan då jag hittade den och började läsa.

Och vilken bra bok! Jag hittade så otroligt många igenkänningsmoment och fick verkligen upp ögonen för hur olika vi behandlas utifrån kön. Inte för att jag inte visste det innan men det var oerhört intressant att läsa om hur barnen redan som bäbisar och senare på dagis direkt matas in i fack beroende på om de är tjejer eller killar. Hur vi behandlar barnen utifrån deras kön gör att vi redan på ett tidigt stadium skapar de olikheter som sedan följer oss hela livet.

Eller som Lotta och Liza skriver:I korthet består skillnaden i att pojkarna får en motorväg mot framgång och makt medan flickorna får trava i diket och heja på grabbarna

I tester har exempelvis man klätt barn i rosa och blå kläder för att testpersonerna inte skall veta om det är flickor eller pojkar. Och det visar sig att om man tror att det exempelvis är en pojke så uppmuntras barnet till att jollra och sprattla medan de små flickbebisarna talar man lugnt till och försöker att få dem att somna. Killarna hissar man gärna upp i luften medan man tar det lugnare med flickorna. Pojkarna får leka med leksakshammare eller skallror och tjejerna får en docka som de skall krama och hålla stilla.

Förövrigt har jag länge tyckt att det är så sjukt löjligt det här med rosa till flickor och blått till pojkar. Nästa gång jag får frågan när jag köper exempelvis en doppresent skall jag vägra säga könet och svara ”Det är ett barn” För inte spelar det någon roll om en pojke får ett paket med rosa snören eller tvärt om?

För hur skall det kunna bli lättare att få ett jämställt vuxenliv om vi inte börjar med barnen. Även om det rör sig om så löjliga saker som färgen på ett snöre.

Vidare skriver Lotta och Liza om hur man kan lära sig att se skillnaderna i arbetslivet och hur man kan hantera dessa minfält. Så jag håller helt klart med den okända kvinnan på bokmässan med ett tillägg, den här boken skall alla kvinnor OCH män läsa.

2 comments:

  1. hm, jag borde kanske läsa den bara för att då! Problemet är bara att jag ogillar Liza Marklund så himla mycket, jag tycker verkligen inte att hon är en bra författare :/

    //Annaluna

    ReplyDelete
  2. Ja jag tycker att den var grymt bra! Och som sagt, jag fick upp ögonen för en hel del saker som jag inte tänkt på och kände även igen mig i en hel del. Mycket intressant och givande!

    ReplyDelete