DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Saturday, September 4, 2010

Gränsöverskridande romaner - en utmaning:


Bokbabbel har den här utmaningen i sin blogg. Jag är inte sen att följa efter (jag älskar alla dessa bokbloggs-utmaningar som verkar finnas varje dag! I den här takten kommer ju vanliga bloggen att hamna i soptunnan).


1. En bok som fick dig bokstavligen att missa bussen/bränna vid middagen eller liknande.
-Helt otroligt nog Ödets Dotter av Isabel Allende. Jag satt på bussen på väg hem typ 1996 och vips hade jag åkt för långt...
.
2. Ett namn ur en bok som du har övervägt att ge till ditt barn/husdjur eller liknande
- Hade en kanin som fick heta Lilleskutt när jag var liten (från Bamse). Haha. Mitt smeknamn sedan 1999, Luna, kommer även från en dikt. Annaluna. Det har hängt med sedan dess och är mitt alias.
.
3. En plats du har besökt bara för att den har nämnts i en bok/författare bott där osv
-City Lights bookstore i San Francisco 1998. Jag läste passande nog On The Road när jag var där då och var även på Jack Kerouac-street. Man kan ju inte åka till San Fran utan detta! Jag har också varit i huset där Frank Kafka bodde i Prag, och naturligtvis i August Strindbergs hem i Stockholm. Nu hoppas jag att jag inte har missat något, men det har jag ju såklart. Säkert massor från både New York, Miami, Argentina, Spanien ochsåvidare. Känns som har besökt fler platser just för detta ändamål.
.
4. En tavla som skulle bli en bra bok?
Jag är inte så fruktansvärt mycket för konst. Jag har en tavla uppe av Chagall, men den är mest rörig. Jag gillar dock Benny Ekmans-konst, och alla hans tavlor skulle kunna bli fina, lugna romaner med människoöden och färgstarka kvällar.
.
5. Det är mycket tjat om böcker som blir film, men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?
Först och främst skulle jag vilja säga att folk alltid säger att böckerna är bättre än filmen, och detta gäller verkligen inte Sex & The City. Menlös bok blev till bästa serien...Anyways; det finns en låt med karibiska Aventura (på spanska) som alltid får mig att rysa. Den är som en lång berättelse om en tragisk uppväxt om en pojke vars pappa sätts i finkan och mamman dör... och tillslut blir pojken själv kriminell och hamnar i fängelse. Där träffar han en gammal man som berättar om sitt livsöde, hur han träffade en kvinna som han älskade över allt annat och som blev gravid... och hur de inte hade råd med mat, så han var tvungen att stjäla - och blev satt i finkan. När han säger kvinnans namn ryser jag alltid... "esa mujer, era mi madre, y frente a mi padre...estaba yo"... Kvinnan var alltså pojkens mamma, och här sitter han, framför sin pappa och får svar på allting han har undrat hela hans liv. Och hade han aldrig blivit kriminell, hade han aldrig träffat sin pappa... Jag älskar den och den hade kunnat bli en grymt bra film.

3 comments:

  1. kul att fler hänger på, fast det var ju Vixxtoria som började med utmaningen, inte jag.

    Franz Kafkas hus har jag ju sett! Bah, hur kunde jag glömma det!

    Åh, har du varit i San Francisco, är väldigt sugen på att åka dit och då skulle berömda City Lights naturligtvis vara ett stopp på vägen!

    ReplyDelete
  2. Många har visst sett Kafkas hus :) Jag var där 1995, så det var ett tag sedan...

    Jepp, har varit i San Fran en enda gång - men kommer nog åka dit relativt snart igen eftersom en kusin som bor där ska gifta sig inom antagligen ett år! :) Du borde verkligen åka dit, älskar den stan!!

    //Annaluna

    ReplyDelete
  3. Ah, den har utmaningen maste jag fundera pa... Speciellt den forsta fragan. Vanligtvis brukar jag fundera sa lange pa fragorna att jag glommer att skriva ner dem...


    SV: da lagger jag till dig ocksa, om det ar okej!

    fraga vad du vill om Afrika, sa ska jag forsoka svara!

    ReplyDelete