DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Wednesday, September 8, 2010

Kapten Nemos Bibliotek - Per Olov Enquist:

Igår läste jag ut den här boken av författaren Per Olov Enquist, en bok som kom ut 1991 och delvis baseras på ett rättsfall från HD om förväxlingen av två barn vid födseln. Dessa barns byts tillbaka till sina rätta hem först när de är sex år, och är dessutom bästa vänner. Den ena pojken lever halvt om halvt i en fantasivärld med Kapten Nemo, från den enda bok han har - Jules Vernes Den Hemlighetsfulla Ön (åh, vad jag vill läsa den!).
.
Boken är ärligt talat så himla svårläst. Det tog mig typ sextio sidor att komma in i den, och just när jag tyckte att jag hade kommit in i den trillade jag ut igen. Stundtals visste jag inte om den var helt underbart bra eller dålig. Mycket...ja, svår.
.
Författaren är ju annars (relativt) aktuell med sin självbiografi Ett Annat Liv, som fick Augustpriset 2008. Han har förövrigt skrivit ett tjugotal böcker och dessutom ett gäng dramer och filmmanus. Listan över priser han har fått utöver Augustpriset är alldeles för lång att rabbla upp och väldigt imponerande.
.
All in all är jag väldigt glad över att jag läste den här boken. Det känns som att det hör till att åtminstone ha läst ett av hans verk under sin livstid.

2 comments:

  1. Jag har läst två av hans böcker, Livläkarens besök och Boken om Blanche och Marie för några år sedan och jag tyckte att den andra boken var så jobbig. Av någon anledning är jag fascinerad över Marie Curies liv men den där boken tyckte jag bara var svår.
    Livläkarens besök tyckte jag bättre om och det roliga var att när jag läst några kapitel insåg jag att jag läst en ANNAN bok om samma historia men från drottningens perspektiv. En bok som jag hittat i bokhyllan hos min fd "svärmor" (fd pojkvännens mamma). Den heter Drottningkronan av Norah Loft och är utgiven på 1970-talet tror jag (en typisk "Bra Böckers bokpaket-bok" som halva Sverige antagligen har i sin bokhylla men aldrig läst). Jag undrar om Per Olov hade läst den innan han skrev sin bok??
    Men ja, det känns bra att ha läst två av PO Enquists böcker även om jag inte tyckte att just Blanche och Marie var någon höjdare. Däremot blev jag väldigt nyfiken på hur mycket var verklighetsbaserat i den boken. Lite som American Wife, jag ville direkt veta hur mycket var taget från Laura Bushs liv. Har du börjat på den boken förresten?

    ReplyDelete
  2. Åh, hela två av hans böcker! Var den första mindre jobbig då? Menar, jag kände ju även att den här som jag läste var lite småjobbig... det var inget riktigt flyt i språket på något sätt, även om det var fint.

    Jag har inte börjat läsa på American Wife ännu, jag läser de böcker som finns under "annaluna läser just nu" till höger högst upp i bloggen :) Du borde förresten verkligen gå med på bok.nu om du inte redan finns där!

    //Annaluna

    ReplyDelete