DU ÄR VAD DU LÄSER

DU ÄR VAD DU LÄSER

Wednesday, August 4, 2010

Hypnotisören


Jag fick faktiskt rådet att inte läsa Hypnotisören. Detta trots att denna bok av Lars Kepler (vilket är en pseudonym bakom vilken Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril döljer sig) är oerhört populär och har blivit en riktig bästsäljare. Motiveringen jag fick var att den var äcklig, vidrig och hemsk. Jag hade dock redan boken hemma i hyllan och trots avrådan var jag ju lite nyfiken....

Nu är den utläst och jag kan hålla med om att den är grymt obehaglig och bitvis riktigt vidrig. Men…jag kunde inte sluta läsa. Spänningen som byggs upp i boken är olidlig och man vill inte lägga den ifrån sig. Jag läste ut den på rekordtid och måste säga att jag tycker att den var väldigt nervpirrande. Dock blev jag faktiskt lite mörkrädd i början när jag läste, och det brukar jag väldigt sällan bli när jag befinner mig i en lägenhet i stan. Jag kollade till och med att dörren var låst någon extra gång …

1 comment:

  1. Intressant! Jag har också blivit avrådd, samt hört att den inte ens är särskilt bra. Jag kanske måste läsa den tillslut trots allt..!

    //Annaluna

    ReplyDelete